Piętnasty
wiek był wyjątkowy; wielkie zmiany, wojny i kryzysy nie ominęły też Europy
Środkowej – tak że każdy mógł znaleźć dziedzinę dla siebie niezależnie od
zamieszkiwanego terytorium.
Choć
husytyzm nie był pierwszą herezją w oczach Kościoła Katolickiego, niewątpliwie
był symbolem niezłomności i odrębności – ruchu przez długi okres nie zdołały
stłamsić krucjaty, a i sam papież musiał w końcu pójść na ustępstwa wobec
hustystów (którzy z czasem okrzyknęli się Braćmi Czeskim – choć należy
pamiętać, że ich najbardziej radykalne ugrupowania zostały rozbite). Samo
zagadnienie jest niezwykle interesujące i ciężko byłoby ująć je w dosyć
skróconej formie; więc dzisiaj przyjrzymy się jednemu aspektowi, związanemu z
husytami.
A mianowicie; ile oczu miał Jan
Żiżka?
Ha! Pytanie, choć wywołujące lekką konsternację, ma nieoczywistą odpowiedź. Słowem przypomnienia; Jan Żiżka był dowódcą wojsk radykalnego ugrupowania husyckiego, które było zmorą w oczach katolików. Genialny strateg, który nie przegrał żadnej bitwy; a którego zmogła zaraza. Po jego śmierci ortodoksyjne ugrupowania jeszcze bardziej rozjątrzyły się, stając nieprzejednane, odrzucając wszelkie kompromisy i okrzykując „sierotkami” po Żiżce.
(źródło:https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_%C5%BDi%C5%BEka#/media/Plik:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Jan_%C5%BDi%C5%BEka_z_Trocnova.jpg)
Na wizerunkach z bliskiemu Żiżce okresu można łatwo dostrzec, że niekiedy jest przedstawiany bez prawego oka, czasami bez lewego, jeszcze kiedy indziej ma opaskę na obu oczach – nowożytni katolicy lubili argumentować to w ten sposób, że husyta wiedzie swych współwyznawców ku zatraceniu i ciemnocie, z kolei współwyznawcy Husa uznawali, że Żiżka nie musi widzieć tego, co przyziemne, aby być dostrzec to, co ukaże mu Bóg. Interpretacja pozostaje zatem dowolna, każdemu według potrzeb.
Zadajmy sobie jednak pytanie – skąd
ta różnica przedstawień? Czyżby chodziło wyłącznie o estetykę wizerunków; z
której strony pasowało zaznaczyć brak oka, tak zaznaczano? A może posługiwano
się matrycami i odciśnięcie przedstawienia powodowało stworzenie negatywowego
obrazu, z lustrzanym odbiciem? Możliwe. Nic, co jest prawdopodobne, nie powinno
być odrzucone, jeśli nie ma ku temu sensownych podstaw.
Posłużmy się dwoma, konkretnymi
źródłami, aby wytłumaczyć tę ciekawostkę.
Pierwszym z nich
będzie piętnastowieczna kronika husycka (Vavřinec z Březové, Husitská kronika,
1413 – 1422) drugim z kolei raport antropologiczny autorstwa E. Vleceka (Vlček
E, Jan Žižka z Kalichu a antropologicko-lékařskýprůzkumtzv. Cáslavskékalvy.
Praha: Národní muzeum, 1981.) W husyckiej kronice jest wspomniane konkretne
miejsce, w którym Żiżkę pochowano – Čáslav. Antropolog Emanuel Vlček uznał, że
ma do czynienia z autentycznymi szczątkami husyckiego dowódcy. Do takiego
wniosku skłoniły go zarówno lokalizacja znaleziska, jak i obrażenia na
znalezionej czaszce. Odwołam się do źródeł historycznych, takich jak Kronika velmi pěkná o Janu Žižkovi,
gdzie padają słowa (tłumaczenie własne) „Potem zaś Żiżka podszedł pod zamek Rabi i otoczył go, gdzie
wybito mu drugie oko. Został ślepy i
ledwo żywy ostał.” Szczątki miały charakterystyczne ślady. Lewy oczodół został
uszkodzony, w wyniku uderzenia ostrym narzędziem. Spowodowało to wypłynięcie
gałki ocznej i opadnięcie części twarzowej skóry o ok. 3 do 3,4 mm w porównaniu
do strony prawej, Zdarzenie to miało miejsce na długo przed ustaniem wieku
wzrostu osobniczego; co wskazuje, że Jan Żiżka nie mógł mieć więcej niż
dwanaście lat, gdy doszło do tego incydentu. Tajemnicą pozostaje jednak, czy
było to celowe uderzenie czy nieszczęśliwy wypadek. Z kolei na prawym
łuku brwiowym widać ślady gojenia się krwiaka i uszkodzenia oczodołu z powodu
uderzenia tępym narzędziem. Wydarzyło się to przed śmiercią mężczyzny. Można to
interpretować jako obrażenie zadane na zamku Rabi. Wiek szczątków oszacowano na
ok. 60 – 65 lat, co by się zgadzało z wiekiem życia Żiżki, przy znajomości daty
urodzenia, czyli roku 1360 i śmierci w 1424 r. Należy zatem przyjąć, że
wszelkie słowa o wyolbrzymionej ślepocie czeskiego dowódcy, gdy tak naprawdę
stracił tylko jedno oko, nie powinny mieć miejsca. Oczywiście, ślepotę
interpretowano w bardzo propagandowy sposób, w zależności od strony konfliktu.
Zachowane
zabytki archeologiczne pokazują wyłącznie Żiżkę na czele swoich wojsk. Nie
zachował się wizerunek pojedynczy czy portret. Datowane są na XV w., i daleko
im do wizualnie dopracowanych przedstawień innych postaci wieków późniejszych.
Skumulowanie wizerunków na jeden okres wskazuje na chwilowy przypływ
popularności, która jednak szybko zanika. Brakuje tutaj ciągłości i ewolucji
przedstawień, jakie występują choćby przy portretowaniu Jana Husa. Widać zatem
odejście od kanwy estetyki i podziwu oraz pojawienie się pewnego rodzaju
krytycyzm wobec dowódcy wojskowego, którego część decyzji uchodziła za
wyjątkowo makabryczne, a po jego śmierci podległe mu wojska zaczęły uchodzić za
najbardziej radykalne spośród wszystkich ugrupowań husyckich. Kolejną falę popularności Żiżki przynosi XIX w., kiedy to w źródłach ikonograficznych dowódca ponownie zaczyna być ukazywany - i trwa to do czasów współczesnych; husyta stał się wręcz czeskim bohaterem narodowym.
Komentarze
Prześlij komentarz